2014. december 4., csütörtök

Szemétbe dobható divat

Manapság minden olyan villámtempóban változik az életünkben és minden erre a gyors változásra ingerli a fogyasztót. Cseréld le, dobd ki, vegyél újat, jobbat, szebbet vagy modernebbet! De mire ez a sietség? 


Nem erről akartam írni ma, de sajnos nem tudom megállni, hogy egy rövid bejegyzést ne ejtsek a fast fashion-ről. Aki csak egy picikét is ismeri és követi a divatot, annak egészen természetes, hogy a nagy divatházak évente kétszer teljesen új kollekciókkal rukkolnak elő. Ez magától értetődő a mi égövünk alatt, hiszen ki szeretne télen falatnyi szoknyákban járni, esetleg nyáron vastag pulcsiban izzadni? Sok kisebb családi vagy nagyobb ruhaipari cég is értelem szerűen ezekhez a szezonváltásokhoz igazodik. Azonban egyre jobban elterjedt egy másik irányzat is, amit angolul "fast fashion"-nek neveznek. Az ilyen gyártók egy szezonváltáson belül is többször teljesen megújítják a választékukat. Ez leginkább a szélesebb tömegeknek elérhető árú skandináv, spanyol vagy angolszász márkáknál jellemző. Ami persze nem is lenne rossz azoknak, akik állandóan valami új után néznek.

Ellenben a minőségük gyakran kifogásolható.

Néha én sem tudom megállni - pedig próbálom magam tudatos vásárlónak nevezni-, hogy ne szaladjak bele egy-egy ilyen kelepcébe. "De hisz annyira jó áron van! És most most tényleg nagy szükségünk van új nadrágokra, mert a lányok minden gatyójukból kinőttek a nyáron..."  Ezen felbuzdulva betértem a helyi bevásárlóközpont svéd boltjába, ahol a visszautasíthatatlan egyet fizet, kettőt kap akció volt a gyereknadrágokra.

Ikreim (is) vannak, örökölni egymás után nem tudnak illetve nincs is kitől nagyon, így aztán nekünk egyszerre kell mindent beszerezni a csajsziknak. Vettünk is rögtön négy párat, hiszen ezért csak kettő árát kellet kicsengetni. Örültem, hogy most egy jó darabig el leszünk látva nadrágokkal. Sajnos túl korán ittam arra a bizonyos medvebőrre. Fontos megjegyezni, hogy mindez szeptember közepén esett meg... A múlt héten jegyezte meg anyukám, hogy elég rondán kikopott az egyik nadrág térde. Bizony, tényleg ramatyul nézett ki a sötétkék farmer térdein a két nagy világos folt. De -gondoltam magamban- ilyen esztétikai problémára nem adunk. Megállapítottam, hogy a festés tényleg rossz. Itt azonban nincs vége, mosásba pakoláskor láttam, hogy az anyag is olyan mértékben elvékonyodott - szinte átlátszó-, hogy egy helyen meg is pattant és csak idő kérdése, hogy mikor lyukad ki. Hmmm, ettől már jóval mérgesebb lettem. Az i-re a pontot tegnap tette fel S. amikor a másik nadrágján egy hatalmas lyukkal tért haza. Elesett a szentem a füvön és a végletekig elvékonyodott anyag ezt már nem bírta. Nem bírtak ki még három hónap használatot sem a nadrágok úgy, hogy hetente maximum egyszer esett rájuk a sor??? Ez nadrágonként kevesebb, mint 12 használatot jelent!! Ha egy kicsit matekozunk , könnyen rájövünk, hogy az olcsóbb nadrágokkal is ugyanott vagyunk, mintha kevesebbet, de ezerszer jobb minőséget vettünk volna.


                 Mindkét pár nadrág térdein olyan vékony az anyag, hogy már majdnem átlátszóak. A                          férjem szerint divatos a koptatott, de nem a kikopott... :(


Joggal kérdezhetitek, hogy miért nem a Frugitól rendeltem nekik nadrágot, hiszen ezzel foglalkozom? A válaszom roppant egyszerű, mert ők sajnos nem gyártanak teljesen gumis derekú nadrágot. Ezt mi otthon legging jeansnek nevezzük. Olyan, mint egy leggings aka. cicanadrág :) csak farmer anyagból. Kényelmes, rugalmas, praktikus és nem utolsó sorban csinosabb, mint egy leggings. Tökéletes viselet egy ovisnak! Állítható derekú farmereik már vannak és azt biztos onnan veszem jövőre!

Folyamatosan bővíti a Frugi a termékskáláját és a 2015-ös őszi-téli kollekciót nézegetve nagyon sok új termékkel fognak megjelenni jövőre. Addig azonban marad a jól bevált Boden! Ahol ugyan egy nadrág kerül annyiba, mint a svédeknél kettő, de ezeket még másfél év intenzív használat után is jó áron adhatom el a Facebook ilyen jellegű adás-vételi oldalain. Nem csoda, hogy ez az egyik legjobb gyerekruhagyártó a brit piacon. Egyetlen bajom csak annyi vele, hogy nem használnak biopamutot. Nagyjából semennyit sem! Más nagy láncok ugyan igen és még azt is ráírják, hogy 100% biopamutból, de akkor csak annyi a kérdésem, hogy ezek miért negyed olyan vastagok, mint más, csak biopamutot használó cégek ruhái? De ez már egy másik történet...

Ne haragudjatok a kifakadásomért, de ezt nem hagyhattam szó nélkül. Fast fashion ide, fast fashion oda, én maradok a jól bevált, kissé drágább ruháknál, amiket nem kell háromhavonta lecserélnem. A pórul járt nadrágok minden térdére varrok majd egy szép kis foltot és jó lesz játszani. :(



                                                     Sennen nadrág a Frugitól 28GBP.


                                                 Boden Cord Slim Fit Jeans 22GBP-tól.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése